Meteen naar de inhoud

Mobiliteit in Zele

  1. Weg met de knip op de markt
  2. Elst en Dries terug éénrichtingsverkeer
  3. Sluipverkeer weren uit de woonwijken
  4. Toertjesrijden afschaffen
  5. Zone 30 beperken
  6. Parkeerabonnement voor zelfstandigen voor kleine herstellingen
  7. Parkeerabonnement voor alle zorgverleners
  8. Herinvoering verkeerswedstrijd voor zesde leerjaar en eerste middelbaar
  9. Creëren van veilige fietsdoorsteken
  10. Controle op fietsverlichting en gebruik GSM op de fiets

“Wij stappen pas in een meerderheid als de knips verdwijnen. “

Dirk De Mey en Tugce Sönmez, lijsttrekker en nummer 2

Weg met de knip
Voor Zele#Anders is de knip op de markt een breekpunt. De knip moet weg. Dat is voor ons een absolute voorwaarde om in onderhandeling te gaan over een nieuwe coalitie. Voor ons moet de markt autoluw worden. Dat wil zeggen dat doorgaand verkeer moet worden geweerd.
Maar daar zijn andere oplossingen voor dan de knip. Wij hebben hiervoor concrete voorstellen gedaan, maar kregen een koppige “njet”.

Elst en Dries
Het tweerichtingsverkeer op Elst en Dries is een direct gevolg van de knip op de markt. Wanneer de knip verdwijnt kunnen Elst en Dries weer gewoon éénrichtingsverkeer krijgen.

Sluipverkeer
Een direct gevolg van dit circulatieplan is de grote hoeveelheid (sluip)verkeer dat onze woonwijken te slikken krijgen. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn. De woonwijken moeten worden gevrijwaard van sluipverkeer. Daarvoor helpen allerlei kunstgrepen als verkeerskussens, versmallingen en borden niet. De oorzaak moet weggenomen worden. Zo simpel is het.

Toertjesrijden
Het vele toertjesrijden is slecht voor het milieu en bezorgt iedereen veel ergernis en bijkomende brandstofkosten. Veel Zelenaars moet echt wel nadenken hoe ze in godsnaam van het ene punt naar het andere geraken. De kortste afstand tussen twee punten is een rechte lijn in de meetkunde. In Zele is dat een doolhof.

Zone 30
De zone 30 is een goede zaak in schoolomgevingen en hun aanlooproutes. Wij vinden echter dat de huidige zone 30 te ruim bemeten is. Hier moet een verfijning worden doorgevoerd en een aantal doorstroomstraten zou volgens Zele#Anders zeker naar 50 km/uur kunnen terugkeren.
Zoals elke verkeersmaatregel moet de zone 30 met zorg worden toegepast. Het mag geen pesterij van de automobilist of goudpot via boetes worden.

Parkeerkaart zelfstandigen
Zele#Anders wil een parkeerabonnement invoeren voor zelfstandigen die kleine herstellingen uitvoeren. Met dergelijk abonnement kan je voor maximum 2 uur parkeren op een reguliere parkeerplaats.

Parkeerkaart zorgverleners
Alle zorgverleners moeten een kaart kunnen aanschaffen waarmee zij zonder parkeerbon kunnen parkeren en/of voor poorten van hun patiënten/cliënten kunnen staan. Wij vinden het belangrijk dat zorgverleners zo weinig mogelijk tijd verliezen met parkeren. Vooral omdat het hier gaat om meestal korte bezoeken waarbij veel tijd kan verloren gaan aan parkeren. Dit legt een druk op het aantal patiënten/cliënten dat per dag hun zorg kan krijgen.

Verkeerslessen
In het kader van bewustwording en verkeersveiligheid willen wij de verkeerswedstrijd en verkeerslessen weer invoeren.

Onze plannen voor nieuwe veilige fietsdoorsteken liggen klaar.
Ze vormen een essentieel onderdeel van veilig fietsverkeer

Arne Baeyens, ingenieur

Veilige doorsteken
Er moeten meer veilige doorsteken komen specifiek voor fietsers. Wij willen deze creëren en in kaart brengen. Een fietsroute los van de straten en hoofdwegen is per definitie veiliger voor de fietser en trage weggebruiker. Er liggen concrete plannen klaar.

Controle
Zele#Anders wil ook een zeer frequente controle op de werking van fietslichten en het gebruik van de GSM op de fiets. Ook het dragen van hooftelefoons of oortjes vormt een gevaar. Dit zijn essentiële elementen in fietsveiligheid waaraan veel te weinig aandacht wordt aan besteed.